“Geloof in AI als wondermiddel vervliegt?" - bij mij niet!

“Geloof in AI als wondermiddel vervliegt” - Nou, bij mij groeit het met de dag en in onze eerste projecten blijkt het een FTE-kanon!

Vorige week schreven Sandra Olsthoorn en Lennart Zandbergen een analyse in het FD over de staat van AI en de waarde die het toevoegt aan bedrijven. Ze schetsen een beeld van toenemende twijfel en nervositeit onder beleggers over de vraag of AI de hoge verwachtingen wel kan waarmaken. Hoewel ze enkele valide punten aanhalen, denk ik dat hier misschien net iets teveel aandacht naar de waarde voor beleggers gaat. In plaats van te focussen op de korte termijn verwachtingen van de aandelenmarkt, zouden we moeten kijken naar de concrete toepassingen die nu al waarde kunnen toevoegen in bedrijven.

Om te beginnen gebruik ik zelf AI als tool de hele dag door op de achtergrond. ChatGPT en Claude zorgen ervoor dat ik op snelheid door kan werken. Werken dingen voor me uit, lezen, vatten samen, brainstormen met me en geven me feedback op concepten voor mails, om maar wat te noemen. En zo zie ik dat stiekem best wel heel veel mensen doen, buiten het initiatief van bedrijven om.

Maar wat mij, en mijn collega’s bij AIStudio , betreft liggen op dit moment de grootste kansen en de meeste waarde in het integreren van de modellen achter ChatGPT en Claude in je bedrijfsprocessen. Het inhaken van LLM’s in bestaande processen en ze inzetten om herhalende, tijdrovende, geestdodende, handmatige processen te vervangen en daarmee je mensen vrij maken voor kwalitatief werk en ze te versterken met een boost in productiviteit. En, hierin ben ik het met de schrijvers eens, dit gebeurt nog lang niet voldoende, maar dat ligt niet aan de mogelijkheden die de stand der techniek ons biedt.

“Consistent bruikbare antwoorden leveren lukt met de grotetaalmodellen nog altijd alleen met wat 'prompt engineering' is gaan heten: het op een uiterst specifieke manier opdrachten aan het AI-model voeren.” zegt het artikel. Het klinkt bijna als een nadeel, maar dit is waar wat ons betreft nu juist de grote potentie verborgen ligt. AI is geen wondermiddel, nog niet althans. Het is geen wonderwezen dat magischerwijs iemands baan over gaat nemen. Voer het herhalende specifieke afgebakende opdrachten, het werk waar de ‘intelligente mens’ juist een hekel aan heeft, en de resultaten zijn juist van verrassend hoge kwaliteit en zeer consistent. Focus op taken binnen een proces, in plaats van op een hele rol.

Zo zijn we op dit moment een mooi project aan het implementeren bij een deurwaarderskantoor. Zij hebben jaarlijks enkele tienduizenden vonnisdocumenten in te voeren in hun systeem, om het verder in behandeling te kunnen nemen. Een proces dat handmatig maar liefst 30.000 uur in beslag zou nemen - equivalent aan ongeveer 15 fulltime medewerkers per jaar. In een proof of concept hebben we bewezen dat we meer dan 80% van deze gegevens geautomatiseerd kunnen verwerken. Via een interface houdt een mens (human-in-the-loop) de controle en vult aan waar nodig en via geautomatiseerde testen op de data bewaakt ons AIConnect platform de kwaliteit.

Ook in andere projecten zien we veelbelovende resultaten. We kunnen in relatief kleine stukken van digitale processen vaak meerdere FTE vrijmaken voor ander werk, door AI in te zetten als assistent.

De business value ligt voor veel bedrijven, met name bedrijven met veel bureauwerkers, voor het oprapen. Zoek het vooral in de kleinere herhalende taken en niet in grote luchtkastelen!

In het artikel wordt een vraag geciteerd van een grote tech-investeerder: “De vraag is: waar ga je al die infrastructuur voor gebruiken? Hoe gaat het de levens van mensen veranderen?” En die vraag is natuurlijk meer dan terecht, en wel gericht aan jullie; het MKB. Vaak genoemd als motor van de Nederlandse economie, die nu zoveel moeite hebben om goed gekwalificeerde mensen te krijgen. De grote tech bedrijven hebben honderden miljarden geïnvesteerd in het ontwikkelen van een technologie en het trainen van modellen die klaar staan voor jullie om in te zetten voor productiviteit. Waar gaan jullie het inzetten om waarde toe te voegen in jullie ketens?

In één ding moet ik de auteurs nog wel gelijk geven: AI is inderdaad geen wondermiddel. Maar wel een belachelijk krachtige tool die ons veel kan brengen.

Begin vandaag, begin klein. AIm high, start small! En als je het niet voor je zelf doet, dan voor die arme tech-reuzen die al zoveel geïnvesteerd hebben :)

Het hele artikel lees trouwens op https://fd.nl/tech-en-innovatie/1530470/geloof-in-ai-als-wondermiddel-vervliegt. Wat vind jij? Ben je ook sceptisch over de meerwaarde, of vind je het artikel net als ik te negatief?


P.S.: Ik snap ook wel dat er soms best wat hordes te nemen zijn. Wat levert het op? Is de investering wel terug te verdienen? Hoe zit het met privacy en security? Voldoen we nog wel aan de AVG? Zijn de modellen wel volwassen genoeg? Maar die hordes zijn anno 2024 goed te nemen, mijn collega’s en ik helpen je er graag mee. Stuur me een mail met je kwestie en ik denk graag vrijblijvend met je mee!

Vorige
Vorige

Kritische succesfactoren voor het toepassen van AI voor jouw bedrijf

Volgende
Volgende

Weten waar je AI moet inzetten? Vraag het je collega’s!