Hoe Financieel Fit 7.500 uur per jaar bespaart met Fin Hero
In deze blog delen Miechiel Schwartz (Product Owner DIJ) en Sven Haveman (CTO DIJ & AIStudio) hoe we samen met Financieel Fit een slimme AI-oplossing gebouwd hebben: Fin Hero. Ze nemen je mee in de aanpak, de uitdagingen en de concrete voordelen van deze AI toepassing voor Financieel Fit en hun adviseurs.
Tijdrovende administratie en behoefte aan consistentie
Bij Financieel Fit, een voorloper in de financiële dienstverlening, besteden financieel adviseurs veel tijd aan een herhalend proces: het opstellen van adviesrapporten. Het handmatig opstellen van deze rapporten, oftewel het opschrijven van het advies, kostte gemiddeld 90 minuten per klant.
Met duizenden klanten en dus nóg meer adviesgesprekken per jaar had dit een flinke impact op de resources van Financieel Fit. Daarom zochten zij naar een efficiëntere manier om deze rapportages te genereren, met als doel om tijd te besparen, consistentie te verhogen en hun rapportages te verbeteren vanuit compliance-oogpunt.
“Financieel Fit wilde dat hun adviseurs meer tijd krijgen voor klanten, terwijl de administratieve last werd teruggedrongen,” legt Sven uit. “Dit was voor ons de basis om een oplossing te creëren die zowel de betrouwbaarheid als de efficiëntie zou verhogen.”
Miechiel vult aan: “Het handmatig uitwerken van gesprekken een tijdrovende klus waar veel adviseurs niet blij van werden. Liever gaan ze echt de diepte in met klanten en daar helpt Fin Hero nu bij.”
Van Proof of Concept naar robuuste oplossing
We zijn gestart met een Proof of Concept (PoC) om te onderzoeken hoe AI en automatisering kunnen bijdragen aan de uitdaging van Financieel Fit. Tijdens de PoC ontwikkelden we een basisversie van de app en testten we hoe goed AI in staat was om gesprekken om te zetten in rapportages die voldoen aan de eisen van Financieel Fit.
“Zo’n PoC geeft ons vroeg in het proces een beeld van wat werkt en welke aanpassingen nodig zijn,” vertelt Miechiel. “Voor Financieel Fit bleek het ook een waardevolle test, omdat ze al vroeg zagen welke voordelen de automatisering hen zou opleveren.”
Na de succesvolle PoC-fase was het tijd om de Fin Hero app te ontwikkelen – een volwaardige mobiele applicatie die niet alleen gesprekken registreert, maar ook volledige rapporten genereert.
Tijdens dit proces was de samenwerking met Financieel Fit intensief. “We wilden geen standaardproduct bouwen, maar iets dat volledig aansluit op hun bedrijfsprocessen,” zegt Sven. “Dat betekende regelmatig schakelen, feedback verzamelen en het proces optimaliseren.”
Volgens Miechiel was het nauw betrokken blijven van Financieel Fit cruciaal: “Door Financieel Fit en hun adviseurs stap-voor-stap mee te nemen in het ontwikkelproces en écht goed te luisteren, hebben we continue kunnen bijsturen tot de app die er nu staat.”
AI-gegenereerde rapportages zonder gedoe
De Fin Hero app is gebouwd met een krachtige combinatie van technologieën. De backend draait op Laravel, met React (Native) voor een gebruiksvriendelijke frontend en GraphQL voor snelle dataverbindingen. Google Speech-to-Text zet de gesprekken om naar een transcript. Vervolgens verwerkt een taalmodel het transcript naar een samenvatting en actielijst.
“In plaats van dat adviseurs uren kwijt zijn aan het opstellen van rapporten, hoeven ze nu alleen het gesprek op te nemen. De app doet de rest: van transcriptie tot samenvatting en rapportage. De adviseur kan dit direct met de klant delen,” licht Miechiel toe.
Een belangrijk aandachtspunt in de financiële sector is natuurlijk privacy en veiligheid. De app voldoet aan alle AVG-richtlijnen (GDPR).
Sven benadrukt de AVG/GDPR-compliance van de app: “We hebben ervoor gezorgd dat we in de gehele keten compliant zijn aan de toepasselijke wet- en regelgeving, met daarbovenop extra beheersmaatregelen zoals een korte retentie en dubbele encryptie van gegevens. Daarnaast maskeren we persoonlijke informatie waar nodig.”
Verhoging in de productiviteit én klanttevredenheid
De Fin Hero-app bespaart Financieel Fit jaarlijks zo’n 7.500 uur. Dit betekent een verhoging in de productiviteit én klanttevredenheid. Klanten ontvangen sneller nauwkeurige rapporten en adviseurs hebben nu meer ruimte in hun agenda om zich te richten op persoonlijke gesprekken en diepgaand advies.
“Dit soort automatisering geeft adviseurs juist de kans om meer aandacht aan hun klanten te besteden,” zegt Miechiel. “In plaats van tijd te besteden aan handmatige rapportage, kunnen ze nu echt de diepte in met hun klant.”
Sven voegt toe: “De geautomatiseerde rapporten hebben niet alleen een vaste structuur, maar zien er nu ook professioneel uit. Dit draagt bij aan kwaliteit, consistentie en een betere leesbaarheid voor hun klanten.”
Meerwaarde voor de toekomst
De implementatie van Fin Hero geeft Financieel Fit direct resultaat en een flexibele infrastructuur dat met hen mee kan groeien. “Fin Hero biedt Financieel Fit een schaalbare oplossing die zich snel aanpast aan toekomstige wensen,” zegt Sven.
Volgens Miechiel is de potentie van Fin Hero enorm: “De applicatie is ontworpen om voortdurend te blijven verbeteren. Door meer data te verzamelen, kunnen we de nauwkeurigheid van de AI verbeteren, wat de waarde voor Financieel Fit en hun klanten alleen nog maar groter maakt.”
Voor Financieel Fit betekent dit niet alleen minder administratieve last, maar ook een betere klantbeleving en verbeterde inzichten, waardoor commerciële kansen sneller en gemakkelijker te signaleren en benutten zijn.
Fin Hero is een belangrijke stap vooruit voor Financieel Fit, die de efficiëntie vergroot en tijd vrijspeelt voor kwaliteit. “Door het repeterende werk te automatiseren,” besluit Miechiel, “kunnen adviseurs doen waar ze goed in zijn: klanten helpen bij belangrijke financiële beslissingen.”
Wil jij dit ook?
Onze belangrijkste missie is om jouw bedrijf te versterken met AI. Zie je mogelijkheden om met Generative AI tijdrovende administratieve taken te verminderen? Of kunnen wij met je meedenken over de kansen van AI voor jouw bedrijf? Laat van je horen! Of lees eerst over hoe we je kunnen helpen.