Het gaat niet om het formaat, maar om wat je er mee doet…
Daarmee doel ik natuurlijk op het formaat van je AI-model. Dat is uiteraard ook het eerste waar jij aan dacht!
De race tussen de leidende AI-partijen is in volle gang. Elke maand lijkt er wel een nieuwe aankondiging te zijn: nóg grotere modellen, uitgebreidere context windows, en indrukwekkendere reasoning-capaciteiten. Het is een fascinerend schouwspel van technologische vooruitgang, maar wat verandert dit nou écht voor jou en voor het gemiddelde Nederlandse bedrijf in de dagelijkse praktijk?
Ondertussen zitten we met een tekort aan mensen in de zorg. Staan er vacatures open in de installatiebranche. Hebben verenigingen te weinig vrijwilligers. En wat doen al die mensen die er wél zijn? Die zijn uren bezig met administratie, verslaglegging en planning.
Dát is waar we het over moeten hebben. Over hoe we al die mensen weer tijd kunnen geven voor waar ze goed in zijn. Voor waar ze voor kozen. Voor écht contact met patiënten, klanten, leden. Voor mensenwerk.
De technologie om dit op te lossen bestaat al. We hebben anno 2025 modellen zát, die prima inzetbaar zijn voor ondersteuning bij dagelijkse processen. Ook veilig te draaien in de EU, of zelfs op eigen infrastructuur.
Maar in plaats van ermee aan de slag te gaan, lijkt het op LinkedIn en andere sociale media vooral te gaan over de aankondigingen van nieuwe modellen en tools. Nóg groter, nóg slimmer, nóg sneller.
Het is tijd voor verandering. Voor minder administratie en meer mensenwerk. Voor minder tijd achter schermen en meer tijd voor persoonlijk contact. Voor minder copy-paste, voor vrijgemaakte tijd en meer aandacht.
De technologie is er, de tools zijn er - en ja ze worden elke maand beter. Nu nog de verhalen van organisaties die ermee aan de slag gaan. Die hun mensen bevrijden van routinewerk. Die laten zien dat het kan.
Dus laten we wat minder posts maken over het zoveelste video-, foto- of codingmodel en nieuwe features in het ChatGPT ecosysteem. Kijken of we wat meer aandacht kunnen geven aan die organisaties die AI nu al inzetten om hun mensen te versterken. Die bescheiden maar betekenisvolle stappen zetten om werk weer menselijker te maken.
Want dáár zit, wat mijn bescheiden mening betreft, de echte waarde. Niet in parameters of tokens, maar in de tijd die we vrijmaken voor écht mensenwerk.
Ben jij al bezig met het toepassen van AI in je (of andermans) organisatie? Deel je ervaringen! Die verhalen hebben we nodig om anderen te laten zien wat er mogelijk is.
Benieuwd naar de mogelijkheden van AI voor jouw organisatie?
Loop eens binnen bij een van onze AI Events. Of nog beter: plan een Discovery sessie. Dan kijken we samen waar voor jouw bedrijf de grootste kansen liggen. Maar gewoon contact opnemen mag natuurlijk altijd.
